"Zeker toen Ajax met een man minder kwam te staan waren we stukken beter"

03-09-2012 13:58

undefinedLukas Marecek maakte zondag zijn debuut voor sc Heerenveen tegen Ajax. De middenvelder, die gehuurd wordt van Anderlecht, kreeg meteen een basisplek van trainer Marco van Basten. Marecek vond het een prettig debuut.

"Haha, dit was een hele gekke wedstrijd. Er zat een enorm tempo in. Het spel ging op en neer, en er waren veel kansen. Het was een hele zware wedstrijd om te spelen, maar ik kijk tevreden terug op mijn debuut", zei de Tsjech op de website van Heerenveen. Marecek debuteerde met een prima prestatie, waarbij hij ook nog een assist gaf op spits Alfred Finnbogason.

"Ik zag Alfred al gaan, en mijn pass kwam goed aan. Alfred maakte het heel knap af. Mooi dat ik meteen belangrijk kan zijn in mijn eerste wedstrijd. Toch is het jammer dat we niet gewonnen hebben. Het is op zich niet slecht om gelijk te spelen tegen Ajax, maar we hadden eigenlijk moeten winnen. We kregen veel kansen. Zeker toen Ajax met een man minder kwam te staan waren we stukken beter."

De basisplek kwam voor Marecek overigens wel als een verrassing. "Ik had verwacht dat ik op de bank zou beginnen, maar zaterdag kreeg ik van de trainer te horen dat ik zou starten. Ik vind het mooi dat de trainer mij meteen vertrouwen geeft. Het is natuurlijk prachtig om tegen Ajax te beginnen. Ik voelde dat ik er klaar voor was."

Hoewel Heerenveen lang tegen tien Ajacieden speelde, viel de wedstrijd zwaar voor Marecek. "De laatste tien minuten was ik echt 'death'. Het was een ontzettend zware wedstrijd. Ik heb ook al een tijd geen hele wedstrijd meer gespeeld. Ik ben dus behoorlijk moe." Vooral na de rode kaart van Thulani Serero ging het Heerenveen-publiek achter de ploeg staan.
 
"De supporters waren echt fantastisch. Het was een heel verschil met de wedstrijd die ik vorige week zag tegen Molde FK, want toen was het stadion vrij leeg. Nu was het echt geweldig. Elke keer als we gingen aanvallen hoorde je het publiek tekeer gaan. Daar houd ik wel van. Het geeft me een enorme boost. Dan ga je automatisch van honderd procent naar 115% inzet. Ik heb genoten van de sfeer."