Verbeek: 'Donderslag bij heldere hemel'

29-09-2013 16:44

Bron:  ANP

Trainer Gertjan Verbeek heeft naar eigen zeggen niets gemerkt van de sluimerende onvrede binnen de selectie van AZ. De 51-jarige coach hoorde zondagochtend dat hij moet vertrekken vanwege een gebrek aan chemie.

''Ik heb dat zelf niet zo ervaren'', zei Verbeek tegen RTV Noord-Holland. ''Ik hoorde vrijdag van de directie wat er leefde binnen de spelersgroep, dat kwam voor mij ook als een donderslag bij heldere hemel.''

De oud-profvoetballer erkende dat hij zo nu en dan wel kritiek heeft gekregen op zijn eigengereide manier van werken. "Er kwamen wel opmerkingen uit de groep, maar daar ben ik mee aan de slag gegaan. Maar ik geef op mijn wijze leiding. Dat noemen ze dan chemie, als er geen communicatie van spelers naar mij toe is. Ik heb dat zo niet ervaren."

''Natuurlijk, daar probeer je dan mee aan de slag te gaan. Maar uiteindelijk ben ik iemand met een eigen leiderschapsstijl en een eigen karakter. Je bent wie je bent en dat karakter heeft me ook ver gebracht.''

Jammere

Verbeek, die zondagavond gewoon aanschuift bij Studio voetbal op de NOS, voelt niet de behoefte om na te trappen richting de directie van AZ. "Ik heb met iedereen prettig samengewerkt. Bij incidenten doe ik mijn zegje en vijf minuten later ga ik aan het werk. Ik ben niet rancuneus."

"Als we teruggaan naar vorig seizoen was het teleurstellend dat we ons tien wedstrijden voor het einde nog veilig moesten spelen. Daar zijn opmerkingen over gemaakt. Alleen ik heb een programma en dat staat boven het individu."

"Dat is mijn wijze van werken, mijn leiderschapsstijl. Op een gegeven moment is het op. Dat kan met personen te maken hebben en met de samenstelling van de selectie. Het enige jammere vind ik dat ze niet bij mij terecht zijn gekomen om te zeggen: trainer dit gaat niet."

Houdbaarheidsdatum

Het is de tweede keer in zijn loopbaan dat Verbeek wordt ontslagen. Eerder overkwam hem dat bij Feyenoord al na een half jaar. "Het lijkt na een goede drie jaar dat er weerstand komt. De houdbaarheidsdatum is niet bij iedere trainer hetzelfde. Ik vind het jammer en heb dat vanochtend zo naar de jongens verwoord."

"Ik had vertrouwen in de samenwerking, maar daar zijn twee partijen voor nodig. Als je ziet hoe ze tegen PSV voetballen (2-1 winst, red.) zit er genoeg kwaliteit in de groep. Ik hoop dat dit helpt om op optimaal te presteren, want daarvoor moet je optimaal in je vel zitten."