Van Rhijn: 'Snak naar ommekeer'

23-09-2013 16:21

Bron: NUsport

Nog altijd heeft Ricardo van Rhijn geen idee waar het misging in de tweede helft tegen PSV. In een mum van tijd werd Ajax onder de voet gelopen, de rechtsback zelf niet in de laatste plaats.

 

"Ik weet niet waar de oorzaak ligt. In de eerste helft is er weinig aan de hand, nemen we steeds meer het heft in handen, zijn we heer en meester. Het is zo ongelooflijk zonde dát het gebeurt. Het mag niet", aldus Van Rhijn tegen NUsport.

De 1-0 komt voort uit een voorzet van je directe tegenstander Memphis Depay. Dat reken je jezelf aan, neem ik aan.
"Ja, zeker. Je moet die voorzet eruit halen als je daar met z'n tweeën in de hoek staat. Dat verzuim ik te doen."

Jullie hebben de grootste moeite om over teleurstellingen heen te komen.
"We gingen met een goed gevoel de wedstrijd in. We hebben het niet goed gedaan."

Zit het hem in de mutaties? Het is in sommige fases ineens zo'n gigantisch open huis bij Ajax achterin.
"Dat vind ik te makkelijk, om het daar aan te wijten. Er zijn belangrijke spelers weggegaan, maar we hebben een heel goede groep over. Die er kan staan, die goed genoeg kan zijn. Maar we zijn het op dit moment niet."

Waar het aan ontbreekt zijn stabiele factoren, rustpunten. Daar heb jij het karakter voor, maar je bent het te weinig.
"Ik wil belangrijk zijn voor het elftal. Maar ook tegen PSV speelde ik onder mijn niveau. Er zijn te veel slordigheden in mijn spel. In de eerste helft ging het ook bij mij best aardig. Maar ik moet die fases gaan uitbreiden. Ik kan dat. Wij kunnen dat. Maar we moeten het weer laten zien."

Vreet het aan je?
"Ja, omdat het veldspel tegen FC Barcelona helemaal niet slecht was en we daar gewoon kansen creëerden. Dan denk je een omslag gemaakt te hebben. Toch krijg je een dreun. En tegen PSV weer."

Je snakt onderhand naar een echte ommekeer.
"Ja, daar snak ik naar en daar werk ik keihard voor. Ik probeer al mijn wapens te verbeteren op de training, ben er ontzettend mee bezig. Ik heb er vertrouwen in dat het goed komt."

De kritiek barst los. Vorig seizoen reageerde je één keer op social media.
"En daar blijft het bij. Dat soort dingen gaat je niet helpen om het beter of slechter te maken. Kritiek hoort erbij als je bij Ajax speelt. Je moet wat er allemaal gezegd wordt loslaten, je focussen op je eigen dingen."
 Door: NUsport/Bart Vlietstra