Van Persie: 'Eigenlijk moeten we met 4-0, 5-0 of 6-0 winnen'

11-09-2013 16:48

Bron: ANP

Met twee treffers tegen Andorra schoot Robin van Persie het Nederlands elftal hoogstpersoonlijk naar het wereldkampioenschap van volgend jaar zomer in Brazilië. 'Dat we ons hebben geplaatst, is natuurlijk het belangrijkste', zei hij na de zege van 2-0. 'Maar eigenlijk vind ik dat we met 4-0, 5-0 of 6-0 van zo'n tegenstander moeten winnen.'

Oranje tikte de bal in de eerste helft veel te vaak over de breedte van het veld. 'Tegen Andorra moet je negen van de tien keer naar voren kunnen wegdraaien', erkende Van Persie. 'Maar dat gebeurde helaas niet. Na rust deden we dat gelukkig beter. Ik denk dat de keuze voor Adam Maher in de tweede helft ook een goede was.'

Maher voorzag het middenveld van meer creativiteit dan Stijn Schaars voor rust. Toch had de middenvelder van PSV de bal nog nauwelijks beroerd voordat Van Persie twee keer scoorde. De openingstreffer was een juweeltje. 'Al dacht ik even dat hij er niet in zou krullen', zei de aanvaller van Manchester United, die zijn tweede treffer in de 54ste minuut cadeau kreeg van de blunderende doelman van Andorra.

Kluivert
In zijn 79ste interland verhoogde Van Persie zijn totaal aantal treffers naar 38. Alleen Patrick Kluivert scoorde vaker voor Oranje (40 keer). 'Maar hij gunt me dat record echt', zei Van Persie over de tweede assistent van bondscoach Louis van Gaal. 'Ik heb echt veel aan Kluivert. We praten veel, bijvoorbeeld over wanneer ik naar de eerste of tweede paal moet gaan. Ik denk daar over na en probeer dat dan in de praktijk te brengen.'

De bewierookte topscorer van Manchester United die nog iets van een voormalig topaanvaller kan leren. 'Dat is echt zeker het geval ', benadrukte Van Persie, nadat hij nog in zijn eentje naar een tribune met Nederlandse supporters was gewandeld. Hij schoot een bal het publiek in en maakte een fan gelukkig met zijn shirt. 'Ik ben echt blij dat we nu al gekwalificeerd zijn', zei Van Persie. 'Ik denk dat we het afgelopen jaar goed hebben gewerkt met z'n allen. Natuurlijk kon het ook vandaag allemaal beter, maar we zijn volgens mij op de goede weg.'