Van Hanegem wil Ajacieden op de bank

03-06-2013 15:06

Altijd mijn Ajax/  Bron: AD/Sportwereld

Columnist Willem van Hanegem gaat weer op de anti-Amsterdamse tour. In het Algemeen Dagblad pleit hij voor een basisplaats van Kevin Leerdam in plaats van Ricardo van Rhijn bij Jong Oranje. Ook Daley Blind mag als het aan hem ligt nagels gaan bijten.

Van Hanegem: 'Kelvin Leerdam is volgens mij namelijk niets minder dan Van Rhijn. Ja, Leerdam heeft minder gespeeld omdat hij bij Feyenoord uit beeld raakte. Maar dat is geen argument, anders hadden ze hem thuis moeten laten.'

Hij vervolgt: 'Wat mij vaak opviel bij Ajax en Van Rhijn is dat veel tegentreffers of gevaarlijke momenten over zijn rechterkant kwamen. Leerdam is degelijk. Ik ben wel blij dat hij niet meer zanikt. Hij had een periode dat hij hardop riep dat hij geen rechtsback meer wilde spelen. Daar ergerde ik mij aan. Je speelt bij Feyenoord en dan moet je blij zijn als je speelt.'

Patrick van Aanholt vindt Van Hanegem beter dan Blind. 'Daley heeft zich ontwikkeld, hij krijgt van Pot zeker de voorkeur omdat hij A-international is? Maar ik zou toch kiezen voor Patrick van Aanholt. Die kan heel agressief verdedigen, legt de afstanden op het veld veel makkelijker af. En hij is veel sneller, al klinkt dat misschien gek uit mijn mond. En de omschakeling van Van Aanholt is prima.'