Reiziger weet nog niet of hij 'Frank en Phillip' achterna wil

21-06-2013 15:01

Bron: AD

Michael Reiziger begint aan een trainerscarrière. De 72-voudig international heeft vanaf maandag het 'onder 17'-team van Sparta onder zijn hoede.

Reiziger (40) stopte in 2007 als profvoetballer en bracht zijn tijd sindsdien vooral door in Spanje. Zodoende raakte hij in Nederland wat van de radar, maar stilzitten heeft de voormalige verdediger zeker niet gedaan. Hij was de afgelopen jaren analyticus voor tv-zenders Al Jazeera en Sky, zat in de spelersbegeleiding, volgde de cursus coach betaald voetbal en rondde een managementstudie af.

'Ik heb veel leuke dingen gedaan en goed nagedacht over wat ik wilde gaan doen', aldus de oud-speler van Ajax, FC Volendam, FC Groningen, AC Milan, FC Barcelona, Middlesbrough en PSV. 'En op een gegeven moment begon het weer te kriebelen. Ik wilde op het veld staan, want dat is toch het allerleukste.'

De afgelopen jaren zag Reiziger veel van zijn oude ploeggenoten de stap maken naar het trainerschap. Frank de Boer, Phillip Cocu, Patrick Kluivert, Dennis Bergkamp en Edgar Davids zijn inmiddels allemaal aan de slag. 'Een hoop van die jongens heb ik ook gesproken en ze waren allemaal positief over hun ervaringen', vertelt Reiziger.

 

'Van Edgar had ik het bijvoorbeeld helemaal niet verwacht, maar hij heeft het ontzettend naar zijn zin bij Barnet. Frank en Phillip zetten nu grote stappen, maar ik weet nog niet of ik diezelfde route wil bewandelen. Ik heb wel de ambitie om ooit aan de slag te gaan bij een eerste elftal, alleen weet ik helemaal niet of me dat wel bevalt. Misschien vind ik werken met de jeugd wel het allerleukste. Dat zijn allemaal dingen die ik nu ga ontdekken.'

 

Ervaring als trainer deed Reiziger tot nu toe alleen op tijdens zijn stage in het kader van de cursus coach betaald voetbal. Daarvoor liep hij mee met de hoogste jeugdelftallen van Barcelona en Ajax.