Özbiliz: 'Raar dat ik niet ben geslaagd'

17-07-2013 18:14

Bron: Ajax Showtime  

Aras Özbiliz (23) is booming business in Rusland. De aanvaller verliet Ajax vorige zomer voor Kuban Krasnodar en in Oost-Europa kwamen zijn kwaliteiten er eindelijk uit. AS Monaco klopte aan voor de oud-Ajacied en dat was voor Ajax Showtime reden genoeg om de Russische sensatie aan de tand te voelen. 'Ik kreeg wel het vertrouwen, maar nooit het krediet.'

'Het gaat goed met me, ik mag niet klagen', begint Özbiliz, die met Krasnodar een geweldig seizoen achter de rug heeft. De Russen bereikten, mede dankzij de oud-Ajacied, Europees voetbal, voor het eerst in de clubgeschiedenis. De aanvaller voegde daarmee sneller dan verwacht een positief hoofdstuk toe aan zijn carrière. 'Afgelopen seizoen was geweldig. Hoe het zo snel kan gaan? Ja, dat is het mooie van voetbal. Het behalen van succes en het falen als voetballer balanceren samen op een dun draadje.'

AS Monaco

 Özbiliz kwam bij zijn nieuwe club 22 competitiewedstrijden in actie en maakte daarin negen treffers. Het leverde hem de titel 'beste vleugelaanvaller van Russische competitie' op, waarmee hij Keisuke Honda en Aiden McGeady achter zich hield. Ook dit seizoen startte Özbiliz meer dan aardig met een treffer in de openingswedstrijd tegen topclub Rubin Kazan: 1-1.

Alle prestaties van de dribbelaar bleven niet onopgemerkt. 'Miljoenen-smijter' AS Monaco toonde interesse en wil zes miljoen euro betalen. Krasnodar wil zijn beste speler echter niet laten gaan en daarom dreigt zijn financieel adviseur met een rechtszaak. 'Het is eigenlijk heel simpel', zegt Özbiliz daarover. 'Monaco wil mij kopen, maar Krasnodar wil mij niet verkopen, meer is er eigenlijk niet aan de hand. Het conflict tussen mijn adviseur en de president gaat buiten mij om dus daar kan ik weinig over zeggen.'

Ondanks die nuchtere houding wil Özbiliz niets liever dan een stap hogerop. 'Ik denk dat heel veel spelers op dit moment bij een club als Monaco willen spelen en niet iedereen kan daar naartoe. Het is een bevestiging voor mij dat ik goed bezig ben en ik zou de overstap graag maken. Maar niet ten koste van een slechte relatie met Kuban. Ik snap de club wel, dat ze mij niet laten gaan want ze willen aanhaken bij de top van Rusland. Ik zou het ook geen ramp vinden om hier te blijven. Ik ben gelukkig hier en misschien levert nog zo'n seizoen mij misschien een nóg betere transfer op.'

Vertrek bij Ajax

 De situatie is voor Ajacieden rustig opmerkelijk te noemen. Özbiliz werd in 2009 nog als 'Talent van de Toekomst' uitgeroepen bij Ajax, maar drie jaar later vertrok de Armeen met 'slechts' 26 wedstrijden in de hoofdmacht achter zijn naam. De aanvaller had nog een tweejarig contract, maar kwam in Amsterdam niet meer aan spelen toe. 'Na een gesprek met Frank de Boer heb ik besloten om te vertrekken', vertelt Özbiliz nu. 'Hij stelde mij voor om mij te verhuren of om te vertrekken. Ik koos voor een vertrek, omdat ik het niet zag zitten om in de kelder van de Eredivisie te voetballen.'

 

 De woorden van De Boer waren echter veelzeggend. Özbiliz is een product van de club, maar kon de laatste stap bij Ajax niet maken. 'Ik heb veertien jaar bij Ajax gevoetbald, mijn hele jeugd eigenlijk. Ik heb meer tijd bij de club doorgebracht dan thuis, dus het was niet makkelijk om te vertrekken. Ik had ook eigenlijk het gevoel dat ik nog niet klaar was. Ik heb goede wedstrijden gespeeld, maar ook slechte. Ik was niet constant en bij Ajax moet je er gewoon gelijk staan. Dat stond ik niet altijd. Ik was echter al 22 jaar, maar omdat ik drie jaar niet had gevoetbald, voelde ik me 19.'

 'Ik ga niet zeggen dat ik geen kans heb gehad', vervolgt de tegenwoordige sterspeler van Krasnodar. 'Ik speelde gewoon heel lang met een rotblessure, waarmee je eigenlijk kan spelen, maar toch ook niet. Ik heb daarentegen niet de kans gekregen die anderen hebben gehad. Dat heb ik De Boer ook verteld. Ik heb altijd het vertrouwen van hem gehad, maar helaas nooit het krediet. Het is eigenlijk raar dat ik niet ben geslaagd in Amsterdam want ik ben een typische Ajax-speler. Vorig seizoen waren er wat problemen op rechts en dan denk ik wel 'daar had ik kunnen staan'. Maar niet slagen in Amsterdam betekent niet dat je niet slaagt als voetballer.'

Toekomst

 Het zijn duidelijke woorden van Özbiliz, die vandaag de dag nog contact onderhoudt met Daley Blind en Kenneth Vermeer. De vleugelspeler heeft dan ook nog steeds warme gevoelens voor Ajax, waar hij best nog eens wil terugkeren. 'Het is niet zo dat ik zoals Wesley Sneijder of Rafael van der Vaart zoveel gepresteerd heb dat ik zal worden teruggehaald als held. Maar ik zou er ooit graag terugkeren want Ajax blijft mijn club. Op dit moment wil ik vooral doorgaan met waar ik mee bezig ben en dan zien we wel hoever ik kom. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.'