Krol kampioen van Tunesië met Sfaxien

30-05-2013 21:49

Trainer Ruud Krol is kampioen van Tunesië geworden met CS Sfaxien. De club uit Sfax was acht jaar geleden voor het laatst de nummer één.

undefined

"Geweldig", jubelde Krol woensdagavond in een reactie aan De Telegraaf. "In Zuid-Afrika ben ik kampioen geworden met Orlando Pirates en nu in Noord-Afrika. Doelstelling bij mijn start in oktober was een plaats in de play-offs en dan komt zo’n kampioenschap eigenlijk onverwacht."

Krol mag nu met Sfaxien deelnemen aan de Afrikaanse Champions League, wanneer beide partijen besluiten met elkaar door te gaan. "We zijn ook nog in de race om de Afrika Cup voor niet-kampioenen, een soort Europa League, en de Tunesische beker", vertelde de oefenmeester.

Hollandse School
"Ons succes is de Hollandse School", vervolgde Krol. "Aanvankelijk hadden mijn spelers daar moeite mee, maar toen het eenmaal ging lopen, waren we niet meer te stoppen. Opvallend genoeg doen we het in uitwedstrijden beter dan thuis. In Sfax spelen we in een zandbak, terwijl die andere clubs goed onderhouden velden hebben, waar ons spelletje goed tot uiting komt."

Na afloop van het seizoen gaat Krol om tafel met de clubleiding. "Ik mis hier een beetje het sociale leven", zei hij. "Er is eigenlijk niets te doen en te beleven behalve het voetbal. Maar het succes vergoedt veel. Ik heb een heel jong team met een gemiddelde leeftijd van zo’n twintig jaar met enkele ervaren verdedigers. Mijn middenveld met een Tunesiër en Gabonees van 20 en 18 jaar is een sensatie. We kregen eens een staande ovatie na een uitzege. Opmerkelijk, want dat vinden ze meestal niet zo leuk hier."