Hoesen: 'Wil niet twee jaar op de bank zitten'

29-09-2013 19:45

NUsport/Bart Vlietstra

Hij kreeg al kramp na 95 minuten, maar tekende even later toch voor de 3-2 tegen FC Volendam, nadat hij eerder al een assist had verzorgd. Ajax-spits Danny Hoesen hoopt nu op een echte kans.

Maar eerst even over die kramp. "Ik had pas één volledige wedstrijd gespeeld dit seizoen met Jong Ajax tegen Telstar", zegt Hoesen tegen NUsport. "Dit is toch een ander niveau. En dan nog een verlenging erbij. Het kostte heel veel kracht. Dat kun je niet op trainingen nabootsen. Je wordt denk ik alleen maar sterker door wedstrijden te spelen."

Zijn doelpunt deed denken uit een scène uit The Karate Kid. Geblesseerd en wel kon hij nog één keer gedecideerd uithalen. "Dat is spitsen-instinct, denk ik."

Heb je je kans gepakt?

"Lastig. Ik heb nu wel een assist en een doelpunt achter mijn naam, maar als we snel 2-0 en 3-0 maken kan ik ook een ander spel spelen. Nu moest ik vooral taakgericht spelen. Ik moest balvast zijn. Dat lukte soms aardig en soms iets minder."

Ajax zit in een vormcrisis. Dan hoop je toch dat je kansen komen?

"Die komen altijd als je club verliest. Ik ben niet iemand die op de bank hoopt dat we verliezen. Het draait niet, dat ziet iedereen. De trainer zegt: op zo’n moment komen er kansen voor anderen."

Hoewel hij als tweede in de spitsenpikorde begon, koos Frank de Boer tegen FC Barcelona en PSV voor Bojan Krkic in de spits in plaats van de stroef opererende Kolbeinn Sigthórsson. "Natuurlijk baal je dan wel. Ik kreeg tegen PEC Zwolle de kans en dan hoop je wel wat meer wedstrijden achter elkaar te spelen om in een ritme te komen. Tegen Barcelona was het vooral een tactisch verhaal, tegen PSV had ik geen idee. Het is afwachten wat hij voor zaterdag (als Ajax tegen Go Ahead Eagles speelt) beslist."

Ajacieden kloppen niet meer op de deur van de trainer tegenwoordig?

"Ik heb gelezen dat ik al heel lang op de deur klop. Ik blijf er mijn best voor doen. Maar doe dat wel op de trainingen."

Toch is Hoesen duidelijk over zijn ambities. "Of ik een traject heb? Mijn plan is dat ik niet twee jaar op de bank wil zitten. Dat is voor niemand goed, zeker niet op mijn leeftijd. Ik wil spelen. Het mooiste zou zijn voor Ajax 1."

En anders wil je je in de winterstop laten verhuren?

"Daar ben ik niet mee bezig. Ik ben nu met nu bezig. Wie weet hoe het gaat lopen."