Emanuelson: 'Ik heb met Vermeer te doen'

01-10-2013 12:37

Bron: AD Sportwereld

Urby Emanuelson (27) speelde zijn laatste Europese wedstrijd voor Ajax tegen AC Milan in december 2010, vlak voordat hij overstapte naar de 'Rossoneri'.

Bijna drie jaar later zijn de rollen omgekeerd en staat hij vanavond tegenover zijn oude liefde. 'Ineens in een andere kleedkamer, dat zal een apart gevoel zijn', zegt de linksback van AC Milan aan de vooravond van het Champions League-duel.

Je beleeft een primeur: voor het eerst speel je tégen Ajax.

Urby Emanuelson in AD Sportwereld: 'Dat zal best een beetje gek zijn. Ik heb daar zeventien jaar rondgelopen, heb er alles geleerd en was kind aan huis. Nee, ik verwacht niet dat de fans me zullen uitfluiten.'

Waar kijk je het meest naar uit?

'Ik had deze week contact met Kenneth Vermeer. We kwamen tien jaar geleden samen bij de selectie. Het is zonde dat hij zijn plek kwijt is. Ik steun hem waar ik kan, want ik heb echt met hem te doen. Ik ben blij dat ik hem weer zie. Sowieso is het leuk om al die bekenden weer te zien. Mijn familie en vrienden zitten op de tribune. Het is alleen de vraag of ik speel.'

Ben je tevreden over de speeltijd die je krijgt dit seizoen?

'We wisselen vaak af als linksback, Kévin Constant en ik. Maar ik mag niet klagen. Ik ben sowieso blij dat ik me op één positie kan richten.'

Zaterdag was je invaller. Jullie wonnen met moeite van Sampdoria met 1-0. Wat zegt zo'n generale?

'We zitten niet echt in een goede fase. Daarom was de winst een opsteker. Tegen Ajax wordt het anders, want dan zijn Ricardo Montolivo en Mario Balotelli weer terug. Dat scheelt.'

Je speelde je laatste Europese wedstrijd in dienst van Ajax juist tégen AC Milan. Wat herinner je je daarvan?

'Dat we met 0-2 wonnen. En dat maakte indruk, hoor. Ze hebben het er daar in de kleedkamer bij Milan nog steeds over. Vooral Christian Eriksen speelde een geweldige wedstrijd.'

Het was de eerste wedstrijd van Frank de Boer als trainer. Wat viel je het meeste op aan hem?

'Zijn fanatisme tijdens de trainingen en het vertrouwen dat hij de spelers gaf, ondanks de lastige periode waarin we zaten. Je merkte ook meteen dat Ajax een andere weg insloeg. Onmiddellijk haalde hij de jeugd bij de selectie en dat heeft, zo hebben we kunnen zien, goed uitgepakt. Frank de Boer was duidelijk en wist heel goed wat hij wilde. Van dat team zijn alleen Siem de Jong en Kenneth Vermeer nog over.'

Om Mario Balotelli is altijd veel te doen. Hoe is het om dagelijks met hem op het veld te staan?

'Je kunt veel over hem zeggen, maar ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat hij zó goed zou zijn. Technisch vaardig, snel, schiet uit alle hoeken, kan een mannetje passeren en is in de afwerking super. Mario heeft alles in huis om binnen een paar jaar tot één van de beste spitsen ter wereld te behoren.'

Hoe groot wordt de overwinning vanavond?

'We zijn favoriet en beseffen dat we een belangrijke stap kunnen zetten, maar we mogen er zeker niet te gemakkelijk over denken.'