Duarte: 'Heb er vertrouwen in dat het goed komt'

29-09-2013 16:38

Bron:  NUsport/Daan Smink

In de rubriek 'De drie van' leggen we elke week drie stellingen voor aan iemand uit de voetballerij. Deze keer Ajacied Lerin Duarte.

1. Mijn eerste maand bij Ajax is me niet meegevallen

"Het is sowieso pittiger dan bij Heracles, maar dat wist ik vooraf. Dat we al twee keer met 4-0 verloren hebben is wel zuur. Tegen Barcelona kan dat nog, maar tegen PSV hebben we het zelf verpest. Het gaat nu wat moeizaam, maar ik heb er vertrouwen in dat het goed komt. Hopelijk zaterdag tegen Go Ahead Eagles al. Ik heb gezien hoe deze ploeg kan voetballen als de vorm er is. Dat moeten we dus weer terug zien te krijgen."

"Ik krijg hulp van mijn teamgenoten om te wennen aan de iets andere manier van spelen dan ik gewend was. Vooral Christian Poulsen en Niklas Moisander zetten de ploeg neer. En Siem de Jong legt me tijdens de training soms uit wat er van me verwacht wordt als het gaat om druk zetten. Bij Heracles kon ik er als middenvelder dan een beetje ‘tussenin’ blijven hangen, terwijl ik bij Ajax moet doorjagen op de centrale verdediger van de tegenstander. Het kost wat tijd om aan dat soort zaken te wennen."

2. Toch gaat Ajax de volgende ronde bereiken in de Champions League

"Alles is mogelijk. Wanneer we volgende week in eigen huis van AC Milan winnen, dan staan we er direct weer goed voor. Of we vol op de aanval moeten spelen tegen Milan? Ajax speelt thuis altijd vol op de aanval, dus ook tegen Milan. En daarna krijgen we Celtic. We gaan in deze poule voor de derde plaats, maar de tweede plek zou natuurlijk mooier zijn."

 "In de wedstrijd tegen Barcelona zaten een aantal leermomenten waar we de volgende keer ons voordeel mee kunnen doen. Ik heb nog wel een paar keer teruggedacht aan de kans die ik kreeg om 1-1 te maken. De bal lag plotseling voor me, misschien dat ik daar een beetje van schrok. Ik besloot met mijn wreef te schieten, maar had beter met mijn binnenkant een hoekje kunnen uitkiezen. Ondanks de 4-0 nederlaag heb ik er wel van genoten om in Camp Nou te spelen. Er waren ook fases waarin we goed speelden. Helaas was Barcelona nog een  niveautje te hoog."

3. Ik word liever niet met Christian Eriksen vergeleken

"Ik heb daar de afgelopen weken eigenlijk weinig mensen over gehoord. Dat speelde meer in de periode voordat ik hier tekende, ik heb me daar zelf nooit echt mee bezig gehouden. Ik moet gewoon mijn eigen spel spelen en zo snel mogelijk op het juiste niveau komen. Ik denk dat ik dit niveau aankan en ook als type speler goed bij Ajax pas. Ik ben iemand die graag vooruit voetbalt en dat geldt ook voor deze club. Het is een kwestie van wennen, maar het gaat de goede kant op. We trainen elke dag met elkaar, sommige dingen gaan hier net even anders. En het is ook niet zo dat ik er tien taken bij heb gekregen hier, het zijn een paar standaard dingen die nog automatismen moeten worden."