Duarte: 'Alles gaat steeds meer vanzelf'

02-10-2013 12:34

NUsport/ Daan Smink

Natuurlijk was er de teleurstelling over de omstreden gelijkmaker van AC Milan. Maar Ajacied Lerin Duarte kon ook tevreden terugkijken op het optreden van hem en zijn ploeggenoten.

''We hebben het gewoon goed gedaan'', zei Duarte na de in 1-1 geëindigde Champions League-ontmoeting in de Amsterdam Arena.

Vooral in de eerste helft maakte Ajax indruk tegen de Italiaanse topclub. ''Milan liet ons voetballen, maar wij hebben dat wel goed uitgevoerd. We maakten het spel, het wachten was op een doelpunt van ons.''

Dat doelpunt viel vlak voor tijd pas, maar in blessuretijd schoot Mario Balotelli vanaf de strafschopstip Milan alsnog naar een punt.

''Dat was heel zuur, zeker omdat ik begreep dat de penalty onterecht was. Het waren drie belangrijke punten geweest. In de kleedkamer was iedereen teleurgesteld. Toch kunnen we tevreden zijn over de manier waarop we gespeeld hebben.''

Drempel

Duarte beaamde dat hij zelf zijn beste wedstrijd had afgewerkt sinds zijn komst naar Ajax. Des te vervelender was het dat hij na een uur geblesseerd naar de kant moest. ''Ik was bij een verdedigende actie een beetje door mijn enkel gegaan en kon niet echt goed meer lopen. Maar het is niks ernstigs.''

Hij is in elk geval over een belangrijke drempel heen, constateerde de middenvelder. ''Ik heb het gevoel dat ik gewend begin te raken. Mijn teamgenoten gaan mij meer begrijpen en ik hen ook. Ik ben een speler die zich snel aanpast, dat was bij Heracles al zo en dat merk ik nu weer.”

"Het gevoel was voor deze wedstrijd al anders dan voor het duel met FC Barcelona (4-0 verlies, red.) Dat was mijn eerste Champions League-wedstrijd en pas mijn tweede wedstrijd voor Ajax. Nu heb ik al vijf duels achter de rug hier. Alles gaat steeds meer vanzelf. Het ging heel aardig tegen Milan.''