Denswil: 'Hele duel aan het pootje haken met Balotelli'

02-10-2013 12:23

Bron: NUsport/ Bart Vlietstra

Het was een Italiaans lesje voetbal dat de jonge Ajacieden dinsdagavond voorgeschoteld kregen. Gewoon blijven vallen, pak desnoods geel, maar uiteindelijk volgt er vaak een beloning.

Bij AC Milan bleek vooral de veelbesproken spits Mario Balotelli er bedreven in. De Italiaanse international trok al zijn laakbare registers open om een punt te pakken en slaagde daarin. De door hem versierde en benutte strafschop ruim in blessuretijd betekende 1-1.

Na afloop stond de irritatie nog altijd in de ogen van de Amsterdammers. Maar niet jegens de 'Zwarte Vuurpijl', het was scheidsrechter Jonas Eriksson die het moest ontgelden.

"Het is verschrikkelijk zuur", herhaalde doelpuntenmaker Stefano Denswil een keer of tien. "Het is ongelooflijk", toonde ook Viktor Fischer zich ver na het laatste fluitsignaal nog beduusd. "Het ligt meer aan de scheidsrechter. Bij Balotelli weet je dat het kan gebeuren, dat hij zich kan laten vallen. Kijk, als er een mogelijkheid is om een penalty te krijgen zal ik niet zeggen dat het niet slim is. Maar ik zag gewoon Balotelli, Mikey (van der Hoorn) vasthouden! Ik vond het helemaal niks."

Maniertjes

Daley Blind deed een poging de voetballer-Balotelli te definiëren. "Je denkt dat hij de hele wedstrijd niet in zijn spel komt, maar dat ís juist zijn spel. Gewoon net doen of hij er niet in zit, om dan op een bepaald moment beslissend te zijn. Hij heeft ook zo z'n maniertjes. Maar ik ben niet boos op hem. Dit is zijn spel. Het is een ontzettend lastige speler en vervelend om tegen te spelen."

Centrale verdediger Denswil kan daar nu over meepraten. "Hij probeert je uit de wedstrijd te halen. Hij ging soms pootje haken. Dat deed ik dan ook bij hem. Zo ging het eigenlijk de hele wedstrijd door. Hij probeert je af te leiden waardoor hij ineens met een steekpass weg kan zijn. Hij hoopt dat je te veel gefocust bent op wat je overkomt. Dat je denkt: waarom haakt hij mij pootje?"

"Dat zijn slimme spelers. Maar als je daarvoor waakzaam bent en scherp blijft, dan kun je op de been blijven. Uiteindelijk kreeg hij geel. Maar helaas ook een strafschop. Nee, hij irriteerde me niet. Ik zou zelf niet doen wat hij allemaal doet, want ik ben een verdediger. Ik moet afstand houden."

Rotgevoel

Fischer: "Het is balen. Van tevoren denk je: ik ben heel blij met een punt. Nu sluit je de avond af met een rotgevoel. Qua voetbal was het goed, we hebben de lijn van het duel met Eagles doorgetrokken. Dat is het belangrijkste. Er staat weer een goed, fris Ajax, met spelers die goed in vorm zijn."

"We hadden alleen in de tweede helft rustiger moeten zijn in balbezit, schoten te vaak de bal weg vanaf ons strafschopgebied. Maar over negentig minuten is het een goede prestatie. Nu maar hopen dat FC Barcelona alles wint. Wij moeten zorgen dat de komende twee wedstrijden tegen Celtic zes punten zijn."