Crisis stelt geduld van clubloze spelers op de proef

21-06-2013 14:13

Bron: AD

De eerste trainingen van de profclubs naderen, maar een flink aantal spelers heeft nog altijd geen zekerheid over de toekomst. De categorie Babel, Douglas en De Ridder maakt zich geen zorgen. Het segment daaronder moet geduld hebben. 'Vorig jaar is het eind augustus ook nog goed gekomen', zegt Nourdin Boukhari, die nu verwacht eerder onderdak te hebben. 'Ik wil nog een paar jaar voetballen

In paniek zijn ze niet, de werkloze profvoetballers. De competitie begint begin augustus pas, dus ze hebben nog een paar weken om een nieuwe werkgever te vinden. 'Bovendien is er de laatste jaren een trend: clubs wachten steeds langer met het aantrekken van spelers. Komt door de crisis', weet Danny Hesp, voorzitter van de spelersvakbond VVCS.

Nourdin Boukhari weet er alles van. De aanvaller, ex-werknemer van een hele trits clubs waaronder Ajax, Sparta en NAC, mocht vorig jaar pas in augustus op proef komen bij RKC Waalwijk. Een paar dagen later trok de Brabantse club hem aan op amateurbasis, wat in de winterstop werd omgezet tot een profcontract. 'Ik heb toen een tijd in onzekerheid gezeten en was heel blij met RKC, waar ik uiteindelijk toch gewoon dertig wedstrijden heb gespeeld. Ik denk dat ik best iets heb laten zien. Het is wachten op een club die naar mijn cv en ervaring kijkt. Alles staat en valt met de centjes. Nee, een langer verblijf bij RKC is zeker niet uitgesloten, want de club heeft niet laten weten dat ze niet met me door willen. Ik wacht even af', aldus Boukhari.

Transfervrije voetballers moeten hoe dan ook meer geduld dan zorgen hebben, stelt Hesp. 'De markt komt de laatste jaren gewoon laat op gang. Clubs nemen eerder het risico dat een speler elders aan de bak gaat, dan dat zij te veel betalen. Ze zeggen voor 1 april, zoals de cao het voorschrijft, de aflopende contracten op, maar houden die spelers ook voor dat zij later mogelijk alsnog in aanmerking komen voor een nieuwe verbintenis.'

Het perspectief van transfervrije voetballers verschilt nogal. Sommigen hoeven zich zeker geen zorgen te maken, zoals Boy Waterman, Kelvin Leerdam, die in de belangstelling staat van FC Twente, Anouar Kali en Ryan Babel. Laatstgenoemde had een transfervrije status afgedwongen door zijn doorlopende contract bij Hoffenheim af te kopen, voor naar verluidt drie miljoen euro en wenste Ajax afgelopen seizoen te gebruiken als etalage. Toekomstige clubs konden zien wat hij in zijn mars had, beseffend dat hij nu zonder transfersom kan worden aangetrokken. Tal van buitenlands clubs informeerden al bij Babels zaakwaarnemer, maar de plannen van het Turkse Kasimpasa maken hem voorlopig het meest enthousiast.

Ook Kees Luijckx lonkt naar het buitenland. De centrumverdediger wilde zijn contract bij NAC niet verlengen om het avontuur over de grens te zoeken. Voor Wilfred Bouma (35) nadert het einde van zijn loopbaan. Aan stoppen denkt hij nog niet, zo zei hij aan het einde van het afgelopen seizoen. 'Ik voel me nog fit genoeg om door te gaan. Het liefst bij PSV, toch mijn club.'

Boukhari zit in de categorie 'redelijk op leeftijd en niet willen stoppen'. 'Ik wil nog wel twee, drie jaar voetballen', stelt de aanvaller die eind deze maand 33 jaar wordt. Hij houdt zijn conditie op peil met hardlopen. 'En ik speel nog toernooitjes met familie en vrienden, en in de zaal.'

Boukhari, Santi Kolk, Simon Cziommer; ze versleten bijkans meer clubs dan schoenen en willen nog altijd niet met voetbalpensioen. 'Ik ben fit en vind het spelletje veel te leuk. Het is afwachten', stelde Cziommer al eerder. De Duitser sluit een langer verblijf bij Vitesse niet uit, maar wil wel kans houden op een basisplaats. 'Ik wil mijn carrière wel spelend afsluiten.'