Complimenten van Cruijff

21-05-2013 23:42

Altijd mijn Ajax/Bron: telegraaf.nl/telesport

In zijn exclusieve column voor Telesport/De Telegraaf geeft Johan Cruijff complimenten aan de ambities van sportief Nederland.

undefinedDe afgelopen drie weken heeft Nederland zich weer kandidaat gesteld voor de Olympische Spelen. De manier waarop met evenementen als de inhuldiging, Bevrijdingsfeest, het kampioenschap van Ajax en de finale van de Europa League is omgegaan, is voor mij het bewijs dat de olympische ambitie weer snel moet worden opgepakt.

Los van het feit of we de Spelen in 2028 toegewezen zullen krijgen, heb je een pact nodig waarmee Nederland zich op een breed front inzet. Om zo vanuit de sport allerlei zaken in beweging te brengen en mensen te inspireren. En dan de jeugd in het bijzonder.

Wat dat betreft wil ik een groot compliment geven aan twee oud-topsporters: Richard Krajicek en Carole Thate. Dankzij een perfecte samenwerking tussen de foundation van Richard en de Cruyff Foundation, waar Carole directrice van is, zijn de Koningspelen een gigantisch succes geworden. Liefst 1.4 miljoen scholieren hebben eraan meegedaan en nu staat al vast dat het volgend jaar een vervolg krijgt.

Zonder dat de minister van VWS haar handen hoefde uit te steken, werd via de Koningspelen een brug tussen de sport en het onderwijs geslagen. Ik denk dat minister Edith Schippers hier alleen maar blij om kan zijn. Er is iets tot stand gekomen, zonder dat zij daar zelf veel energie aan kwijt was. Daarom geef ik de minister het advies om serieus aan een technisch hart voor de topsport te denken, zoals we dat ook bij Ajax hebben bedacht.