Altijd Ajacied: Henk Groot

23-09-2012 21:46

undefined

De 112-jarige Ajax-historie is rijk en roemrucht. De Ajacieden op het veld vormen en vormden het fundament onder onze club. Ook na de succesvolle tweede Ajax-reünie voor oud-spelers laat Ajax.nl oud-Ajacieden aan het woord. Over zichzelf en over 'hun' Ajax. Dit keer vertelt voormalig topschutter Henk Groot over zijn clubgevoel.

Naam: Henk Groot

Geboren: 22 april 1938
Debuut in Ajax 1: 23 augustus 1959 (Ajax – NAC 3-0)
Laatste wedstrijd in Ajax 1: 26 oktober 1969 (Ajax – DOS 4-0)
Totaal / doelpunten: 305 / 207

,,Ik kwam als begin twintiger bij Ajax en kon me geen betere entree wensen. In een vriendschappelijke wedstrijd tegen Schalke‘04 maakte ik gelijk drie doelpunten. En ook in onze eerste competitiewedstrijd tegen NAC waren het er drie van mij. Ik kon niet meer stuk. Uiteindelijk werden het er in de competitie dat seizoen 37. Het seizoen later waren dat er 41. Nét te weinig om PSV-topscorer Coen Dillen te achterhalen. Dat blijft jammer, maar het zit me niet dwars. Wel zonde.''

,Die doeltreffende periode heeft me wel een plek in een mooi rijtje opgeleverd. Ik behoor tot de spelers met de meeste goals in een jaar. Gerd Müller staat daar ook bij. Laatst kwam Lionel Messi er ook bij. Daar ben ik zeker trots op. Al is het niet zo dat ik het zelf bij houd. Ik loop daar zelf niet achteraan, hoor het soms wel. Af en toe blader ik wat door fotoboeken. In mijn eerste jaar als voetballer hield ik dat zelf bij. In latere jaren heeft Hennie Schuurman, nu van het Erfgoedcomité, dat voor mij gedaan.''

,De afgelopen seizoenen is weer gebleken hoe onvoorspelbaar voetbal kan zijn. Dit Ajax werd twee keer achter elkaar vrij laat kampioen. De competitie laat zich moeilijk voorspellen. Gelukkig ís Ajax twee keer kampioen geworden. Beter kan het niet. Alleen de Europa Cup winnen is nog beter. Over een Europese beker gesproken. In 1962 wonnen we de Intertoto-beker. Maar die wordt niet meer vermeld op de erelijst. Ik begrijp dat niet. Het is toch een prijs? Ik heb dat al zo vaak bij de club gemeld…''

,Ik kom niet vaak bij thuiswedstrijden van Ajax. Tot vorig jaar handelde ik in gouden en zilveren munten. Munten spaarde ik al toen ik nog voetbalde. De beurzen daarvoor zijn vaak op zondag. Toch ga ik graag naar een goede wedstrijd kijken. Voetbal blijft altijd trekken. En ik voel me zeker betrokken bij de club.’’


Tekst: Ajax.nl/Ronald Jonges
Foto's: Beeldarchief Ajax