'Voetballers zijn geen reclamezuil'

08-06-2013 12:57

Bron: NRC Handelsbland 

Volgens de communicatieman van Aegon, Jan Driessen, is de onrust weg bij Ajax. Ook stelt hij in het NRC Handelsblad dat spelers er niet zijn om als wandelende reclamezuilen te fungeren. Daarnaast denkt Driessen dat Ajax tegenwoordig meer dan ooit geankerd is in de samenleving.

In de tijden van de bestuurscrisis poogde hoofdsponsor de gemoederen te bedaren door een advertentie in de krant te plaatsen. Ze riepen daarin op om gezamenlijk te werk te gaan. 'Je moet je nooit bemoeien met het technisch beleid. Maar als sponsor mag je je wel bemoeien met dingen die je contract schaden. Wij hebben advertenties geplaatst om op te roepen tot eenheid; 'Ajax-united'. Het is wel eens hard gegaan maar het gekrakeel is gestopt.'

Waar Ajax eerst een voetbalclub was is, volgens de ex-verslaggever van de KRO, Ajax nu een maatschappelijk betrokken club geworden. 'Ik denk dat Ajax nu een andere club is dan toen wij net sponsor werden. Natuurlijk, het eerste wint wedstrijden, dat is het belangrijkste. Maar wij hebben allerlei activiteiten ontplooid om de club meer te verankeren in de samenleving. Ajax Streetwise bijvoorbeeld, met schoolkinderen in verschillende steden.'

Ook voor sponsoren is het een andere tijd geworden. Ze zijn tegenwoordig veel meer dan een shirtsponsor. 'Voetballers zijn geen wandelende reclamezuilen die jouw logo dragen. De weerstand tegen platte shirtsponsoring groeit. Van bedrijven wordt tegenwoordig een bredere maatschappelijke betrokkenheid verwacht. Vroeger keek je naar de overheid om de wereld te verbeteren. Ik ben er van overtuigd dat bedrijven daarin een steeds belangrijkere rol spelen.'