Driessen: 'Ajax zorgt voor enorme exposure'

08-09-2013 16:57

Bron: BNR Radio

BNR Radio ging vanochtend diep in op de zoektocht naar een nieuwe shirtsponsor van Ajax. 'Het heeft AEGON geen windeieren opgeleverd', aldus Jan Driessen.

 

Een samenwerking met Ajax zou voor een partner de grootste sponsordeal in Nederland zijn. Driessen (foto: rechts), directeur communicatie van AEGON, noemt positieve effecten die de samenwerking met Ajax voor AEGON heeft opgeleverd. 'Ten eerste enorme exposure, niet alleen in Nederland. De samenwerking met Ajax zorgde voor een enorme groei van de naamsbekendheid van AEGON wereldwijd.'

Sportmarketeer Frank van den Wall Bake bevestigt de woorden van Driessen. 'In een handelsmissie kun je beter met Ajax aankomen dan met de koning', stelt hij. 'De samenwerking met Ajax heeft ons (AEGON, red.) geen windeieren opgleverd', vervolgt Driessen. Alleen in de huidige tijd past zo'n heel groot sponsorcontract als dat wij nu hebben met Ajax daar niet in', verklaart Driessen waarom AEGON vertrekt als shirtsponsor van Ajax.

Ajax zal daarom op zoek moeten gaan naar een nieuwe shirtsponsor. Nationaal suggereert BNR Radio dat Randstad een topkandidaat zou zijn voor Ajax. 'Ze komen uit de regio, zijn internationaal al bekend én hebben het budget', aldus de financieel redacteur Pieter van der Werff van de radiozender. 'Maar zij zijn al aan de Olympisch Spelen gecommitteerd. Zo'n grote omslag zie ik ze niet zo snel maken, wellicht is Randstad iets voor de toekomst.'

Omdat in Nederland waarschijnlijk niemand het bedrag van AEGON (10 miljoen euro met 2 miljoen euro aan extra's) op tafel kan leggen is de kans groot op een multinational. 'Automerken zouden naar Ajax kunnen kijken. Koreaanse of Japanse merken. Bijvoorbeeld een Kia lijkt mij heel interessant voor Ajax. Maar ook een Samsung of Vodafone', zegt sportmarketeer Bob van Oosterhout.

Volgens Van den Wall Bake is een gokbedrijf als Bwin uitgesloten voor Ajax. 'In Nederland heerst geen gokcultuur. Bovendien valt te betwijfelen of Ajax zelf wel met zo'n partij in zee wilt gaan. Het heeft toch invloed op het imago', aldus Van den Wall Bake. Binnen twee maanden zal Ajax zijn zoektocht ongeveer afgerond moeten hebben. De resterende tijd zal kledingsponsor Adidas namelijk nodig hebben om de nieuwe shirts te produceren.