'Ajax samen naar hoger plan brengen'

09-03-2013 15:11

Tekst: Ajax.nl/Ronald Jonges en Daan Germans

Edwin van der Sar (42) heeft zijn eerste 100 dagen als directeur marketing van Ajax achter de rug. De 130-voudig international blikt in twee delen terug op zijn eerste maanden in Amsterdamse dienst. Vandaag in deel 2: commerciële plannen en de wetten van de topsport.


Een keeper is een eenling in het elftal, luidt het voetbalcliché. Van der Sar heeft zich nooit een eenling gevoeld. Eerder teamplayer, een volwaardig onderdeel van het elftal. ,,Al had ik altijd wel een keeperstrui aan. Nooit dat mooie Ajax-shirt, een zwart-wit Juve-tenue of het rode shirt van Manchester United. Ik heb me altijd teamspeler gevoeld; iemand die bovendien kon meevoetballen. Op die manier moeten we het nu weer doen eigenlijk. Bijvoorbeeld bij het zoeken naar een nieuwe hoofdsponsor. Het kan een commissaris, werknemer of een andere betrokkene zijn die het balletje aan het rollen brengt. Je kunt vaak niet een persoon aanwijzen. We moeten het met elkaar doen.’’


Johan Cruijff zegt dat topsporters vaak snelle denkers zijn. Ben jij ook zo’n snelle denker op zakelijk gebied?

,,In topsport gaat het soms om fracties van seconden. Dan moet je binnen afzienbare tijd de juiste inschatting maken. Zal ik uitkomen of niet? Tien meter naar links of rechts kan een groot verschil betekenen. In het bedrijfsleven werkt dat min of meer op dezelfde manier. Zowel in het veld als op kantoor is het belangrijk om telkens de juiste keuzes te maken. En ook nu ben ik weer een teamspeler die zichzelf geregeld afvraagt: waarin kan ik het beste mijn energie steken? En wat schuif ik door naar de afdelingsmanagers? Op die manier kom je gezamenlijk tot de beste resultaten, ook buiten het 

Ajax moet volgens Van der Sar zijn voordeel doen van de enorme voetbalkennis die binnen de club beschikbaar is. ,,Het mooie is dat veel oud-spelers in de loop der jaren over heel Europa zijn uitgewaaierd en nu weer terug zijn bij Ajax. Ze hebben jarenlang bij andere clubs in de keuken kunnen kijken. Met al die kennis en indrukken hopen we Ajax sterker te maken. We moeten Ajax met elkaar naar een hoger plan brengen. In groepjes denken past daar niet bij. We zijn met zijn allen bezig de club nóg beter te maken.’’

In jouw geval heb je veel opgestoken in je tijd bij Manchester United. Onder meer door je gesprekken met directeur David Gill.

,,Ik heb altijd wel interesse gehad in de andere kant van het voetbal. Zo werd bij Manchester United aan het begin van het seizoen soms een trip van drie weken belegd. Dan reisden we naar Azië, Amerika of Zuid-Afrika. Ik vond het dan leuk om bijvoorbeeld directieleden of mensen van de commerciële afdeling op te zoeken. Of de leden van de Glazer-familie (eigenaren Manchester United, red.) te spreken. Leuk om eens op een andere manier contact te hebben. Het zorgt ook voor wederzijds begrip en respect.’’

Zijn er gezien de contacten met clubs als Manchester United en FC Barcelona samenwerkingen op sportief of commercieel gebied denkbaar?

,,Er zijn wel eens gesprekken over en weer tussen betrokkenen van Ajax en dergelijke Europese topclubs. Dat zijn interessante en inspirerende gesprekken, maar we moeten als club uiteindelijk wel onze eigen boontjes doppen. Zie dergelijke contacten met buitenlandse clubs daarom meer als inspiratiebron. En zo zijn er nog heel veel andere mensen die je ook kunnen inspireren. Zo hadden we laatst met de nieuwe directie een kennismakingslunch met afgevaardigden van aandeelhouder Delta Lloyd en de zoon van de onlangs overleden Adri Strating (aandeelhouder, red.). Het is mooi om te horen hoe zij vanuit hun jarenlange ervaring met Ajax over bepaalde zaken denken. We moeten met elkaar een open organisatie nastreven waar we alle ‘stakeholders’ bij betrekken.”

Een dergelijke ‘open organisatie’ past bij Ajax anno 2013, waar honderden mensen achter de schermen werken en zaken als marketing, media, commercie en ticketing van groot belang zijn. Een levensgroot verschil met het Ajax dat Van der Sar zich nog herinnert uit zijn begintijd in De Meer. ,,Toen bestond de commerciële afdeling uit één persoon. Tegenwoordig is er een heel team mee bezig om de club ook buiten het veld succesvol te laten zijn.” Daarbij speelt boegbeeld Van der Sar een belangrijke rol. Eerst nog op de achtergrond, straks steeds meer op de voorgrond, zo is de bedoeling. ,,Tijdens 21 seizoenen betaald voetbal heb ik me langzaam kunnen ontwikkelen tot de keeper die ik uiteindelijk ben geworden. Zo’n zelfde, versnelde groei wil ik nu als directeur van Ajax weer meemaken.”

Het hele interview met Edwin van der Sar staat zondag in de Kick Off bij Ajax - PEC Zwolle.
Foto: Ajax.nl/Louis van de Vuurst